Напрям 4. Суспільна та громадянська безбар’єрність
Стратегічна ціль “Кожна людина має доступ до розвинутої системи громадського здоровʼя, включаючи послуги у сфері фізичної культури та спорту”
Захід 67.43 забезпечення доступності послуг інклюзивного позашкільного навчання
Звіт про забезпечення доступності послуг інклюзивного позашкільного навчання у Вінницькій області
Позашкільна освіта Вінниччини охоплює 47 закладів та широку мережу гуртків, які функціонують на базі закладів загальної середньої освіти, будинків дитячої та юнацької творчості, спортивних, туристсько-краєзнавчих та інших центрів.
Із загальної кількості закладів позашкільної освіти (ЗПО):
- 7 – приватні,
- 4 – заклади спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області, а саме:
- Вінницька обласна станція юних натуралістів;
- Вінницький обласний центр технічної творчості учнівської молоді;
- Вінницький обласний центр туризму, спорту, краєзнавства та екскурсій;
- Комунальний заклад «Центр естетичного виховання» Вінницької обласної Ради.
- 1 – державний заклад: «Вінницький державний центр естетичного виховання учнів професійно-технічних навчальних закладів».
Заклади позашкілля працюють за напрямами: туристсько-краєзнавчим, спортивним, військово-патріотичним, гуманітарним, еколого-натуралістичним, дослідницько-експериментальним, художньо-естетичним, соціально-реабілітаційним, оздоровчим та бібліотечно-бібліографічним.
У Вінницькій області триває активна та системна робота зі створення доступного та безбар’єрного освітнього середовища, що відповідає потребам дітей з особливими освітніми потребами (ООП).
Усього позашкільною освітою охоплено близько 26 000 дітей шкільного віку. 185 дітей з особливими освітніми потребами, які відвідують гуртки у 19 закладах. Це свідчить про розширення інклюзивних практик та підвищення доступності освітніх послуг.
Заклади позашкільної освіти впроваджують сучасні цифрові рішення, які підвищують доступність освітніх програм для дітей з ООП, забезпечують участь в гуртках, конкурсах і проєктах завдяки онлайн-платформам і дистанційним форматам:
- офіційні веб-ресурси закладів містять відеоматеріали із субтитрами, що забезпечує зручність для дітей із порушеннями слуху;
- освітні програми адаптуються під індивідуальні можливості дітей,
- реалізуються курси та тренінги для педагогів, спрямовані на розвиток навичок ефективної комунікації з дітьми з ООП та їхніми батьками.
Вінницька обласна станція юних натуралістів – лідер інклюзії серед ЗПО
Вінницька станція юних натуралістів (ВСЮН) реалізує комплексні інклюзивні програми та активно співпрацює з іншими установами:
Співпраця зі «Школою Супергероїв» в обласній дитячій лікарні
Діти, які перебувають на тривалому лікуванні, мають можливість брати участь у гуртках:
- «Милування природою»,
- «Майстерня чудес»,
- «Рукотвори» та ін.
Співпраця з Центром реабілітації «Гармонія»
Спільні програми спрямовані на:
- розвиток творчих здібностей дітей з ООП,
- інтеграцію природничих, мистецьких і терапевтичних практик,
- створення умов для емоційного та соціального розвитку вихованців.
Досягнення 2025 року
- Розширено доступ дітей з ООП до освітніх програм різних напрямів.
- Посилено цифрову доступність та адаптованість навчальних матеріалів.
- Запроваджено сталі партнерства між освітніми, медичними та реабілітаційними установами.
- Підвищено компетентності педагогів у сфері інклюзивного навчання.
- Формується цілісна модель інклюзивного позашкільного навчання, орієнтована на розвиток кожної дитини відповідно до її індивідуальних потреб.
У період воєнного стану ЗПО залишаються одними з ключових безпечних і творчих просторів для дітей, забезпечуючи не лише освітню та виховну діяльність, а й психологічну підтримку вихованців.
Система позашкільної освіти Вінницької області демонструє стійкий поступ у створенні безбар’єрного, безпечного та інклюзивного простору для вихованців.
Завдяки розвитку партнерств, удосконаленню освітніх програм, підвищенню цифрової доступності та впровадженню інклюзивних практик ЗПО забезпечують рівний доступ до творчої, наукової, спортивної та соціальної діяльності для всіх дітей, незалежно від їхніх індивідуальних можливостей та особливостей.
