Напрям 5. Освітня безбар’єрність

Стратегічна ціль “Освітні потреби дорослих забезпечені протягом усього життя”

88. 4) проведення навчання працівників закладів дошкільної та шкільної освіти основам цифрової грамотності

Розвиток цифрової компетентності педагогічних працівників є одним із ключових пріоритетів сучасної освітньої політики та необхідною умовою реалізації Концепції цифрової трансформації освіти України. З огляду на інтенсивні процеси цифровізації та зростання вимог до професійної діяльності педагогів, упродовж 2024–2025 років Вінницькою академією безперервної освіти забезпечено системну організацію навчання працівників закладів дошкільної та загальної середньої освіти з основ цифрової грамотності.

Підвищення цифрової грамотності педагогів закладів дошкільної освіти здійснювалося відповідно до Програми підвищення кваліфікації та навчального плану за Типовою програмою впровадження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти», затвердженою наказом МОН від 29.11.2022 № 1067.

Зміст аналогічних модулів інтегровано у програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, зокрема щодо формування цифрової компетентності, роботи з хмарними сервісами, створення мультимедійного контенту та організації безпечного інформаційно-освітнього середовища НУШ.

Для забезпечення якісного навчання розгорнуто сучасну цифрову інфраструктуру, до складу якої входять:

Офіційний сайт Вінницької академії безперервної освіти (academia.vinnica.ua)

Центральний агрегатор цифрових ресурсів, який забезпечує:

– реєстрацію педагогічних працівників і студентів на курси;

– доступ до розкладу, онлайн-кімнат та навчальних матеріалів;

– актуальну інформацію про події й методичні ресурси;

– прямі посилання на вебсторінки кафедр, відділів і лабораторій.

Хмарне середовище Google Workspace for Education

Використовуються сервіси Classroom, Meet, Drive, Forms для:

– організації курсів підвищення кваліфікації;

– проведення вебінарів і тренінгів;

– тестування, анкетування, контролю результатів навчання;

– зберігання та поширення матеріалів.

оптимізації інформаційної взаємодії з педагогами.

Обов’язковим складником програм підвищення кваліфікації є модулі, спрямовані на розвиток цифрових навичок. Їх метою є формування у педагогів умінь:

– створювати безпечне цифрове середовище;

– працювати з цифровими сервісами для організації освітнього процесу;

– розвивати медіаграмотність і критичне мислення;

– забезпечувати кібербезпеку дітей дошкільного та шкільного віку.

Тематика курсів для педагогів закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійної освіти

– Основи ІКТ для педагога;

– Основи використання хмарних сервісів у роботі вчителя;

– Цифрове портфоліо педагога;

– Цифрові інструменти створення інтегрованих уроків;

– Цифрове безпечне освітнє середовище ЗДО: контроль контенту та реагування на ризики кіберпростору;

– Цифрові платформи як інструмент організації розвиткової роботи з дошкільниками;

– Формування безпечного інформаційно-освітнього середовища НУШ;

– Мистецтво створення ефективних мультимедійних презентацій;

– Основи використання генеративного штучного інтелекту в освітній діяльності;

– Цифрові інструменти управління закладом освіти.

Особлива увага приділялася питанням цифрової безпеки, відповідального користування інформаційними ресурсами та роботі з безпечним цифровим контентом.

7 жовтня 2025 року Вінницькою академією безперервної освіти спільно з МОН проведено Всеукраїнську науково-практичну онлайн-конференцію «Безпечний контент у цифровому світі: виклики та рішення для освіти». Серед ключових питань:

 – вплив штучного інтелекту на цифрову безпеку;

 – інструменти захисту здобувачів освіти в онлайн-середовищі;

 – взаємодія школи та батьків у питаннях інформаційної безпеки;

 – психологічні аспекти впливу небезпечного контенту на дітей;

 – дотримання принципів рівності, недискримінації та безбар’єрності.

Участь у заході підтвердили понад 19 500 педагогів з усіх регіонів України. Онлайн-трансляцію спостерігали понад 4200 учасників, а відеозапис за добу переглянули понад 20 000 користувачів, що свідчить про високу актуальність теми.

У 2025 році у Вінницькій області забезпечено системний, комплексний підхід до формування цифрової грамотності педагогічних працівників. Навчання проводилося на сучасній цифровій інфраструктурі, із залученням актуальних технологій, хмарних сервісів та інструментів дистанційної взаємодії.