Публічний звіт директорки Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної державної адміністрації Н.Заболотної про підсумки роботи галузі у 2017 році та пріоритетні напрями роботи на 2018 рік.
Департамент соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної державної адміністрації (далі – Департамент) утворений розпорядженням голови Вінницької облдержадміністрації від 4 листопада 2015 року. Фактично, після процесу ліквідації у складі новоутвореного Департамент приступив до роботи 6 січня 2016 року.
Сьогодні Департамент налічує 60 штатних одиниць. Організаційно-функціональна будова складається з 5 управлінь:
- Управління соціальної підтримки й державних гарантій;
- Управління правового забезпечення та соціального обслуговування;
- Управління праці та сімейної політики;
- Управління молодіжної політики та оздоровлення;-
- Управління фінансово-економічних питань, бух обліку та допомог.
На рівні області система складається 33 районних/міських управлінь праці та соціального захисту населення, відділів/секторів, що відповідають за сімейну й молодіжну політику, 33 територіальних центрів з обслуговування громадян похилого віку й 4 закладів соціальної сфери, 9 будинків інтернатів.
Загалом, чисельність системи соціальної та молодіжної політики області становить понад 5706 штатних одиниць.
Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції Департаменту, відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 09.02.2016 №68 утворено колегію. У 2017 році проведено 4 засідання колегії Департаменту (2016 - 4).
З метою розроблення рекомендацій і пропозицій щодо основних напрямів діяльності Департаменту, обговорення найважливіших програм та вирішення інших питань утворено:
координаційну раду з питань національно-патріотичного виховання;
міжвідомчу раду з питань сім’ї, гендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання насильству в сім’ї та протидії торгівлі людьми;
обласний комітет забезпечення доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до об’єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктур;
обласну Спостережну комісію;
обласну тимчасову комісію з питань погашення заборгованості, пенсій стипендій та інших соціальних виплат;
робочу групу з питань забезпечення контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення;
тристоронню соціально-економічну раду, робочу групу з питань альтернативної (невійськової) служби.
За ініціативи Департаменту та з метою вдосконалення роботи з питань соціальної та молодіжної політики введено в практику здійснення перевірок з наданням методично-консультаційної допомги з виїздом у райони та міста області. У 2017 році практичну допомогу надано Іллінецькому, Піщанському та Крижопільському районам.
Окрім того, нововведенням в роботі Департаменту є проведення нарад засобами відеозв’язку із керівниками управлінь праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення. Вказана ініціатива забезпечує оперативну координацію діяльності управлінь за усіма напрямами роботи, у тому числі застосування на місцях нормативно-правових документів. Таких нарад за минулий рік проведено – 3.
Також, вживаються заходи щодо впровадження електронного урядування з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій, яке сприятиме підвищенню ефективності, відкритості, прозорості, доступності, довіри та підзвітності; покращить якість надання соціальних послуг відповідно до європейських вимог, а також забезпечить необхідну мобільність Департаменту у сучасних економічних умовах.
Організаційна робота та документообіг
До Департаменту надійшло 5 тисяч 395 документів від вищестоящих організацій, структурних підрозділів та громадських організацій.
Підготовлено:
- 8 тисячі 840 відповідей на інформацію;
- 89 запити до центральних органів виконавчої влади стосовно роз’яснень чинного законодавства з питань соціальної та молодіжної політики;
- 88 запитів на публічну інформацію;
- 118 відповідей на звернення від народних депутатів та депутатів обласної Ради;
- 43 проекти розпоряджень голови обласної державної адміністрації
- 12 проектів рішень;
- 10 обласних програм;
- 378 наказів Департаменту з основної діяльності та персоналу.
Розглянуто 2 тисячі 366 звернень громадян. У порівнянні з минулим періодом (2016 рік) кількість звернень зменшилась на 866.
Найбільше громадяни звертались з питань:
-отримання соціальних виплат, субсидій -1686 звернень;
-забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації-127;
-надання матеріальної допомоги -110;
-питання праці та заробітної плати -46;
-забезпечення санаторно-курортним лікуванням -40;
-перерахунок та виплата пенсії -27;
-інші питання соціального захисту -270.
Категорії громадян, що зверталися
- мати-героїня - 7 осіб;
- діти війни – 44 особи;
- багатодітні сім’ї – 127;
- одинокі матері – 179;
- учасники бойових дій – 42;
- внутрішньо переміщені особи – 36.
Діяльність Департаменту у 2017 році здійснювалась через реалізацію п’яти пріоритетів, зображених на слайді, які були визначені та презентовані минулого року.
Реалізація цих цілей забезпечує досягнення мети діяльності Департаменту, як структурного підрозділу ОДА, відповідального за втілення єдиної державної політики розвитку області у сфері соціального захисту населення пільгових категорій громадян, соціального становлення та розвитку молоді, поліпшення становища сімей з дітьми, багатодітних та молодих сімей, оздоровлення та відпочинку дітей, попередження насильства в сім’ї, забезпечення рівних прав і можливостей чоловіків та жінок, протидії торгівлі людьми.
Отже, що вдалося зробити у минулому році.
Низка завдань стояла перед нами у напрямку надання допомоги та соціальної підтримки пільговим категоріям громадян, у тому числі учасникам АТО та членам їх сімей, внутрішньо переміщеним особам.
Прийняті Урядом рішення у 2016-2017 роках були спрямовані на оптимізацію програми житлових субсидій, своєчасність їх призначення та монетизацію залишків невикористаних субсидій на оплату опалення, що виникли у зв’язку з економним споживанням природного газу та електроенергії.
За оновленою програмою житлових субсидій по області субсидію призначено 365,5 тисяч домогосподарств, що становить 63% від загальної кількості домогосподарств Вінниччини.
У 2016 році кількість сімей, які отримували житлові субсидії становила 367,8 тис. що на 34,2 тис. сімей більше, ніж за 2015 рік, кількість яких становила 333,6 тис. сімей.
Сума нарахувань у 2016 році становила 3 млрд. 809,0 млн. грн, що на 2 млрд 854,9 млн. грн більше, ніж за 2015 рік, яка становила 954,1 млн. грн.
Середній розмір субсидій на житлово-комунальні послуги в опалювальний період у 2017 році зменшився на 336 гривень у порівнянні з попереднім опалювальним періодом.
В той же час нашими громадянами зекономлено частину сум субсидій і на сьогодні 131 тисячі осіб отримали компенсацію на загальну суму 85 мільйонів гривень за програмою монетизації.
Однак, станом на 01.01.2018 у 7 районах області триває виплата невикористаних сум субсидій, які підлягають монетизації.
Це Іллінецький район виплачено 98,9%; Калинівський – 99,5%; Літинський - 99,8%; Немирівський – 96,8%; Оратівський – 96,2%; Хмільницький – 97,6% та Чернівецький – 92,4%.
Стабільним в області залишається своєчасність призначення та виплати державних адресних допомог, які їх потребують.
Кількість одержувачів державних допомог сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, грошової допомоги особам, які доглядають за інвалідом І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу становить 101,7 тисяч сімей. Сума призначених та виплачених за 2017 рік державних допомог за оперативними даними становить 2 млрд. 092,8 млн. грн., заборгованості немає.
Кількість батьків-вихователів на Вінниччині становить 216осіб. Дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що ними виховуються – 596 дітей. Їм нарахована і щомісячно виплачується без затримок державна допомога. Протягом 2017 року сума нарахованої та виплаченої допомоги складає 32,3 млн. грн.
Компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги по догляду за громадянами похилого віку, інвалідами, дітьми-інвалідами, хворими, які не здатні до самообслуговування та потребують постійної сторонньої допомоги отримують 5 тисяч 823 особи. Сума нарахованих виплат за звітний період становить 13 млн. 292,9 тис. грн., профінансовано 12 млн. 702,8 тис. грн
Приємним нововведенням стала можливість громадян з березня 2017 року подавати заяву при народженні дитини онлайн, через сайт Мінсоцполітики. Станом на 01.01.2018 року у Вінницькій області цією послугою скористалось 117 сімей.
На цьому Уряд не зупинився та з жовтня спрощено порядок та скорочено терміни виплати одноразової частини допомоги при народженні у разі подання заяви в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису, яка призначається та виплачується не пізніше наступного робочого дня.
З жовтня 2017 року цією можливістю скористалось 32 особи та отримали кошти в сумі 330,2 тис. грн. в розмірі по 10 320 грн. кожна.
Однак стосовно компенсації громадянам, станом на 01.01.2018 року рівень заборгованості із зазначених виплат у Вінницькій області є одним з найбільших в Україні.
Зокрема, найбільша заборгованість виникла у Немирівському районі – 408,9 тис грн.,у Калинівському районі – 90,0 тис грн.. Також зафіксована заборгованіст у Чернівецькому – 31,9 тис. грн.. та Піщанському – 23,1 тис. грн.. районах.
Наявність такої заборгованості створює загрозу відмови фізичними особами надавати соціальні послуги у подальшому, що може призвести до позбавлення громадян необхідності стороннього догляду.
Безумовно актуальним завданням для центрального та місцевого рівня органів державної влади було і залишається розбудова системи соціальної підтримки та реабілітації учасників АТО.
В області спостерігається збільшення чисельності осіб, які беруть/брали участь в АТО.
У порівнянні з 2015 роком кількість учасників бойових дій збільшилася вдвічі та становить майже 14 тисяч осіб. Аналогічна ситуація відслідковується й по інших категоріях.
2015 - «Учасників бойових дій» - 6132 осіб, «Інвалід війни» - 32 особи, «Учасник війни» - 8 особи, 136 - загиблих.
2016 - «Учасників бойових дій» - 11179 осіб, «Інвалід війни» - 227особи, «Учасник війни» - 12особи, 170 - загиблих.
2017 - «Учасників бойових дій» - 13996 осіб, «Інвалід війни» - 372 особи, «Учасник війни» - 22 особи, 212 - загиблих.
Особливу увагу заслуговують сім’ї загиблих (померлих) демобілізованих військовослужбовців.
За підтримки обласного бюджету сім’ям загиблих (померлих) надається одноразова матеріальна допомога.
2014 – 62 сім’ї – на загальну суму 1 млн 860 тис грн. (по 30 тис. грн. на сім’ю).
2015 – 74 сім’ї – на загальну суму 2 млн 220 тис грн.( по30 тис. грн. на сім’ю.
2016 - 36 сім’ї - на загальну суму 1млн. 80 тис. грн. ( по30 тис. грн на сім’ю).
2017 - 16 сім’ям на загальну суму 960 тис. грн. ( по 60 тис. грн на сім’ю).
Також таку матеріальну підтримку отримують особи, які отримали поранення (травму, контузію або каліцтво) під час проходження АТО в східних областях України.
2014 – 145 осіб на загальну суму 1 млн 450 тис. ( по 10 тис. грн на особу).
2015 – 309 – 3 млн 090 тис грн. ( по 10 тис. грн на особу).
2016 – 129 – 1 млн 290 тис грн( по 10 тис. грн на особу).
2017 - 41 - 820 тис. грн. ( по 20 тис. грн на особу).
З 2017 року було збільшено суму цієї допомоги сім’ям загиблих (померлих) демобілізованих військовослужбовців з 30 тис. грн. до 60 тис. грн та особам, які отримали поранення під час проведення антитерористичної операції в східних областях України з 10 тис. грн до 20 тис. грн.
У 2017 році продовжено здійснення компенсаційної виплати студентам-учасникам антитерористичної операції та їх дітям за навчання на контрактній формі навчання денного відділення вищих навчальних закладів Вінницької області І-ІІ та ІІІ-ІV рівнів акредитації, незалежно від форми власності закладу за рахунок коштів обласного бюджету.
У 2016 році таку компенсаційну виплату отримали 170 осіб на загальну суму 687 945,91 грн, у 2017 - 252 студенти на загальну суму 2 125 929 грн..
Ми єдина область в Україні, яка надає таку допомогу учасникам АТО та їх дітям.
Найкраще у вказаному напрямку діяльності спрацював Гайсинський, Вінницький, Чернівецький, Калинівський район.
Проте, є зауваження до м.Вінниці, м.Козятина оскільки, найбільша кількість студентів, які не звернулися до органів соціального захисту населення були з вказаних міст. Що, в свою чергу, призвело до формування додаткового списку для здійснення грошової компенсації та рішення обласної Ради. Звертаю Вашу увагу на те, що у 2018 році додаткових рішень на виплату грошової компенсації за навчання не буде.
Найбільш актуальним питанням серед вказаної категорії осіб є забезпечення житлом сімей учасників АТО. Так, за рахунок субвенції з державного бюджету в області придбали квартири 79 сімей з числа загиблих та інвалідів І-ІІ групи.
Нагадаю, що право на забезпечення житлом за рахунок коштів державного бюджету мають сім’ї загиблих учасників АТО, які потребують поліпшення житлових умов та перебувають на квартирному обліку.
2015 – 32 сім’ї загиблих та поранених військовослужбовці на загальну суму 17 млн грн. (27 – сім’ї загиблих, 2 – інваліди І-ІІ групи, 3 – інваліди, які втрати функціональні можливості нижніх кінцівок).
2016 - 28 сімей на загальну суму 15 млн 577 тис 823 грн (18 – члени сімей загиблих військовослужбовців, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, 7 - інваліди І-ІІ групи з числа військовослужбовців, які брали участь у зазначеній операції, 3 – інваліди, які втрати функціональні можливості нижніх кінцівок).
2017 – 22 сім’ї на загальну суму 15,9 млн грн. (10 сімей загиблих , 12 – інваліди).
Наразі на черзі перебуває 4 сім’ї, які стоять на квартирному обліку. (1- сім’я загиблого, 3 – інваліди І-ІІ групи ).
Звертаю увагу на те, що заявник протягом року з дня зарахування коштів на його спеціальний рахунок в уповноваженому банку не уклав договір і не здійснив переказ коштів на придбання житла, уповноважений банк самостійно повертає кошти із спеціального рахунка заявника на рахунок органу соціального захисту населення.
Також, у разі укладення договору на суму меншу, ніж сума коштів грошової компенсації на спеціальному рахунку заявника, уповноважений банк протягом трьох банківських днів після переказу коштів згідно з договором повертає залишки коштів грошової компенсації на рахунок органу соціального захисту населення.
За рахунок коштів державного бюджету для учасників антитерористичної операції здійснюється професійна адаптація.
З цією метою органами соціального захисту населення укладаються договори на професійне навчання за обраними учасниками бойових дій спеціальностями.
Кількість охоплених цією програмою осіб напряму залежить від налагодженої роботи органів соціального захисту населення на місцях з учасниками бойових дій.
Наш контроль з цього боку дозволив охопити цього року на 70 відсотків більше осіб в порівняні з попереднім роком.
Кількість укладених договорів: 2017 – 186 на загальну суму 2 млн 227тис 770 грн, 2016 – 104 на загальну суму 1 млн 012 тис 103 грн.
Усі районні міські органи соціального захисту населення освоїли кошти виділені з державного бюджету на професійну адаптацію учасників антитерористичної операції.
Хочеться відзначити Департамент соціальної політики Вінницької міської ради, Вінницьке та Калинівське районне управління соціального захисту населення, які освоїли найбільші суми.
Однак, Ямпільське районне управління соціального захисту населення взагалі відмовилися від коштів.
Курс психологічної реабілітації у 2016 – пройшли 494 учасників антитерористичної операції, у 2017 – 56 осіб.
Зменшення кількості охоплених учасників АТО пов’язаний з тим, що Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників АТО не були укладені договори про надання послуг, а також не було розроблено порядок проведення психологічної реабілітації. Варто врахувати і той факт, що самі учасники бойових дій у переважній більшості не мають бажання проходити таку реабілітацію. Що потребує зміни у підході до надання послуг з психологічної реабілітації як на державному, так і на місцевому рівнях.
Щодо психологічної реабілітації учасників АТО, то у зв’язку з відсутністю можливостей охопити якісними послугами з психологічної реабілітації учасників АТО за рахунок державного бюджету Департаментом впроваджено власні інноваційні проекти у цьому напрямку, серед низки таких на увагу заслуговують саме ті, які показано на слайді.
Це і оздоровлення вдів разом з дітьми дошкільного і шкільного віку в санаторії «Авангард», аналогів якого в Україні наразі не має.
Це вже традиційний для нашої області Літній наметовий табір сімейного розвитку для учасників АТО та їх сімей.
А також різноманітні екскурсійні та оздоровчі поїздки для дітей учасників АТО як Україною, так і за її межами.
Психологічна реабілітація у 2017 році проводилась лише до 31 березня, оскільки між Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції не були заключні договори з реабілітаційними установами.
Найбільше учасників АТО були направлені на психологічну реабілітацію з Гайсинського, Немирівського, Бершадського, Тульчинського районів та м. Вінниці.
Проте, з Жмеринського, Іллінецького, Калинівського, Козятинського, Крижопільського, Липовецького, Муровано-Куриловецького, Оратівського, Піщанського, Тиврівського, Томашпільського, Чернівецького, Чечельницького, Ямпільського районів та міст Жмеринка, Козятин, Могилів-Подільський, Хмільник взагалі не направляли учасників АТО на психологічну реабілітацію.
За результатами оцінки потреб сімей учасників АТО виявлено проблему відсутності сімейного психологічного розвантаження та встановлено, що психологічної підтримки потребують не тільки учасники АТО, а в більшій мірі члени їх сімей, особливо діти.
З метою проведення сімейного дозвілля для учасників АТО та членів їх сімей Департаментом у поточному році ініційовано та проведено більше 300 сучасних розважальних та розвиваючих заходів, в яких взяли участь майже 5 тисяч осіб, з яких понад 3,5 тисячі це діти.
Кількість охоплених осіб: 2016 – 3,2 (1,1 – діти), 2017 – 5 тисяч осіб (3,5 – діти).
Всі районі та міські управління соціального захисту населення співпрацюють з відділом допомоги учасникам АТО, однак Літинський, Піщанський, Ямпільський районі управління соціального захисту населення не забезпечують участь учасників АТО та членів їх сімей у заходах, які організовує Департамент спільно з громадськими організаціями.
В зв’язку з продовженням окупації Донецької та Луганської областей та анексії Криму відслідковується тенденція до збільшення внутрішньо переміщених осіб у Вінницькій області області.
В порівнянні з 2015 роком кількість переселених громадян збільшилась вдвічі.
2015 – 5031 сім’я (9086 осіб).
2016 – 7755 сімей (12328 осіб).
2017 – 7897 сімей (12168 осіб).
З метою підтримки громадян, які перемістилися, їм щомісячно виплачується адресна допомога на проживання, в т.ч на оплату житлово-комунальних послуг. Слід зауважити, що розмір грошової допомоги не перевищує 2400 грн на одну сім’ю.
2015 – 53025 сім’я отримала грошову допомог з державного бюджету на загальну суму 54,7 млн грн.
2016 – 51719 сімей – 49 млн грн.
2017 – 43122 сім’ї – 48 млн грн.
З метою соціальної адаптації та інтеграції внутрішньо переміщених осіб, створення умов для розвитку їх самоорганізації та взаємодопоги Департаментом підтримано низку проектів у співпраці з громадськими організаціями, які займаються питання цієї категорії громадян.
На увагу заслуговують окремі, які спрямовані на покращення умов проживання, працевлаштування, реінтеграції, розвиток бізнес-навичок переселенців.
В 2017 році вжито ряд заходів, спрямованих на вирішення проблемних питань в сфері оплати праці.
Це засідання обласної, міських та районних тимчасових комісій з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат та щотижневий моніторинг стану боргів із заробітної плати на підприємствах-боржниках та на суб’єктах господарювання, які перебувають у зоні ризику з даного питання.
Завдяки вжитим заходам впродовж року повністю виплачено борги на 14 підприємствах області, частково на 5 підприємствах.
Слід відзначити ефективну роботу Теплицького району (проведено 11 засідань тимчасових комісій, повністю ліквідовано борг (0,8 млн. грн.) на державному підприємстві «Бджільнянський спиртовий завод», Вінницького району (проведено 5 засідань тимчасових комісій, виплачено 1,4 млн. грн. боргу працівникам ПАТ «Стрижавський кар’єр».
Одночасно, Тульчинський район (борги по зарплаті становлять 0,2 млн. грн.) та м. Вінниця (борги по зарплаті становлять 2,6 млн. грн.) у 2017 році не провели жодного засідання тимчасової комісії, а м. Жмеринка (борги по зарплаті становлять 0,9 млн. грн.) провели лише одне засідання зазначеної комісії.
Також активізовано роботу районних та міських робочих груп з питань забезпечення контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, якими заслухано більше тисячі керівників підприємств та додатково легалізовано більше 2 тисяч осіб.
Заборгованість із заробітної плати станом на 1 січня 2018 року, за оперативними даними, становила 11,8 мільйонів гривень, з яких 32% - борг економічно активних підприємств, решта 67% - заборгованість підприємств-банкрутів.
Загалом у грудні 2017 року заборгованість по регіону у порівнянні до попереднього місяця зменшилася на 384 тисяч гривень.
Окремий блок завдань стояв перед нами для забезпечення другої стратегічної цілі, а саме - надання якісних соціальних послуг та належних умов перебування в інтернатних закладах обласного рівня.
В системі соціального захисту населення Вінницької області функціонує 9 будинків-інтернатів розрахованих на проживання 2041 підопічних.
Станом на 01.01.2018 року в інтернатних закладах фактично проживало 1789 підопічних та вихованців, що становить 87% наповненості.
Станом на 01.01.2017 року проживало 1817 підопічних та вихованців, що становить 89 % наповненості.
В усіх дитячих будинках-інтернатах створені молодіжні відділення для проживання осіб з інвалідністю віком від 18 до 35 років. Однак, станом на 01.01.2018 року в них проживають і підопічні старші 35-річного віку. Так, в Стрижавському та Ладижинському дитячих будинках-інтернатах таких проживають по 8 підопічних зазначеної категорії.
Всього у 2017 році до дитячих будинків-інтернатів поселено 3 особи, до Стрижавського дитячого будинку-інтернату - 2 особи, а до Ладижинського - 1 особа., у 2016 році всього поселено 5 осіб, до Стрижавського дитячого будинку-інтернату - 2 особи, а до Ладижинського - 3 особи.
Всього до будинків-інтернатів геріатричного профілю області за 2017 рік поселено 101 підопічних, а за 2016 рік 115 підопічних.
До психоневрологічних інтернатів системи соціального захисту населення у звітному році поселено 71 підопічного, а у попередньому 90 підопічних.
В області залишається черга на поселення до психоневрологічних інтернатів. Станом на 01.01.2018 року на черзі на поселення залишається 27 осіб, в т.ч. 3 жінки та 24 чоловіка.
Пріоритетними обрано 5 закладів, в яких проводились масштабні ремонтні роботи.
Найбільших нарікань у попередній рік було щодо стану Брацлавського психоневрологічного будинку-інтернату.
Тому, після зміни керівника закладу, в березні 2017 року, вже з новим керівником ми розпочали роботу над змінами.
Виготовили ПКД та розпочали проведення капітального ремонту приміщення пральні-лазні.
До кінця року завершено першу чергу таких робіт.
В рамках реформування системи надання соціальних послуг та з метою оптимізації мережі інтернатних закладів області нами було ініційовано припинення діяльності Вороновицького психоневрологічного інтернату шляхом приєднання до комунальної установи «Вінницький будинок-інтернат геріатричного профілю».
Також Вінницький будинок-інтернат перейменовано в Обласний пансіонат для осіб з інвалідністю та осіб похилого віку.
Зазначу, що це не тільки зміна назви, ай зміна суті роботи закладу – заклад має стати не місцем утримання підопічних, а місцем проживання людей.
В закладі упродовж року проведено низку заходів, спрямованих на покращення існуючих та запровадження нових послуг, також відкрито платне відділення тимчасового проживання на 30 ліжко-місць, послугами якого вже користуються 7 осіб
У цьому році продовжили роботу над покращенням умов перебування в Яришівському психоневрологічному будинку-інтернаті, у якому проживають виключно чоловіки.
У Стрижавському дитячому будинку-інтернаті проведено реконструкцію частини приміщень існуючої будівлі дитячого будинку-інтернату під оздоровчий комплекс для дітей з інвалідністю, що, в подальшому, дозволить надавати реабілітаційні послуги дітям з інвалідністю, які не проживають в інтернаті.
Упродовж останніх кількох років серйозною проблемою Ладижинського дитячого будинку-інтернату було забезпечення його опаленням.
За рахунок коштів обласного бюджету Департаментом містобудування, архітектури облдержадміністрації цього року завершено будівництво об’єкта «Реконструкції системи тепло забезпечення Ладижинського дитячого будинку-інтернату зі встановленням котлів на твердому паливі.
Зазначу, що інтернат виграв гранту від Посольства ФРН та придбав ігрове обладнання для людей з інвалідністю.
Наступний блок завдань спрямований на забезпечення якісних соціальних послуг особам, які опинились у складних життєвих обставинах.
У 2017 році проведено реорганізацію комунальної установи «Вінницький обласний центр реінтеграції бездомних громадян» шляхом перетворення у комунальний заклад “Обласний комплексний центр надання соціальних послуг”.
Створення такого закладу спрямовано на охоплення послугами декілька категоріїй осіб, що перебувають в складних життєвих обставинах, а саме: постраждалих від насильства в сім’ї та жертв торгівлі людьми, внутрішньо переміщених осіб та інших.
За рахунок коштів обласного бюджету зроблено поточний ремонт другого поверху закладу, встановлено новий модуль котельні.
За рахунок грантових коштів Управління Верховного комісара з питань біженців ООН закуплено обладнання у вигляді меблів, побутової техніки, кухонного інвентарю, бойлерів, душових кабін, посуду тощо.
Плануємо завершити облаштування та навчання персоналу у першому кварталі поточного року.
Низку заходів, спрямованих на покращення діяльності закладу здійснено у Вінницькому обласному центрі соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями «Обрій», який є закладом тривалого денного перебування дітей та молоді з функціональними обмеженнями віком від 7 до 35 років.
Заклад має філії у Вапнярці та Гнаткові.
Здійснено поточний ремонт приміщень, придбано електрокотли, облаштовано прибудинкову територію.
Центр «Обрій» розрахований на 70 осіб. Крім того працюють філії центру в Томашпільському районі: в селі Гнаткові - на 30 осіб, в смт. Вапнярка - на 20 осіб. В 2017 році загальна потужність закладу складала 120 місць. Кількість отримувачів послуг в 2017 році - 169 осіб, кількість відвідувань - 17672, а в 2016 році кількість отримувачів послуг -168, кількість відвідувань - 15565.
В 2017 році було надано послуг: індивідуальних – 137388, групових – 53213 та проведено групових заходів – 9512. В 2016 році було надано послуг: індивідуальних – 92842, групових – 27813 та проведено групових заходів – 4664.
У 2017 році Департамент посилив роботу щодо влаштування змістовного дозвілля підопічних у підвідомчих закладах.
Вперше проведено 5 обласних заходів для людей з інвалідністю та людей поважного віку. Ці заходи були організовані безпосередньо Департаментом соціальної та молодіжної політики.
Вперше організовано поїздку підопічних Вінницького та Тиврівського будинків-інтернату до дендрологічного парку «Софіївка» м. Умань, проведено низку арт-терапевтичних майстерень, психологічний тренінгів, навчань роботи з комп’ютером.
Вперше у Вінницькій області Міжнародний день людей похилого віку відзначили масовим заходом «Ніколи старіти» на базі Тиврівського будинку-інтернату, участь у якому взяли всі районні та міські територіальні центри з обслуговування громадян.
З метою привернення уваги як суспільства, так і фахівців до життя старших людей Департаментом спільно з громадською організацією «Інститут розвитку Брацлавщини» проведено фотовиставку «Літні МЕМО 90+», героїнями якої є 90-літні бабусі, які проживають у Вінницькому обласному пансіонаті.
Задля активізації роботи у цьому напрямку нами розроблено комплекс заходів, які окремим блоком включено до обласної комплексної програми соціального захисту населення рішенням сесії обласної ради в грудні 2017 року.
Департаментом спільно з громадською організацією виграно грантовий проект фінського благодійного фонду «ABILIS», метою якого було створення рівних можливостей для навчання водінню осіб з інвалідністю шляхом установки комплекту ручного управління автомобіля та забезпечення безкоштовного навчання в одній з автошкіл міста для 15 осіб з порушенням опорно-рухового апарату, які проживають в межах області.
Для цього було переобладнано навчальний автомобіль Mazda на ручне керування та 10 осіб з інвалідністю змогли оволодіти навичками водінню у Вінницькому обласному автоучкомбінаті.
Вперше у 2017 році директори інтернатних закладів області переймали досвід у своїх колег з Польщі та мали можливість побачили на власні очі результати роботи пов’язані з написанням проектів та залучення позабюджетних коштів.
Нові підходи роботи з людьми з різними формами інвалідності були представлені на організованому Департаментом обласному семінар-практикумі для фахівців обласних та районних установ, закладів соціальної сфери.
Свій досвід нашим працівникам представили провідні фахівці Києва, Івано-Франківської та Черкаської областей.
На особливому контролі Департаменту перебуває питання підвищення ефективності діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) шляхом покращення якості та збільшення відсотка охоплення соціальними послугами громадян.
За 2 роки відсоток охоплених соціальними послугами в залежності від потреби зріс на 31%.
Найкраще ця робота проводиться в Мурованокуриловецькому, Вінницькому та Барському районах - (100%).
Найнижчиий поазник у Козятинському (82%) і Теплицькому (84%).
Загалом за результатами роботи, наявністю платних послуг і введенням інноваційних та кількістю проведених заходів як одні із кращих територіальних центрів можна виділити ТЦ м.Вінниці, м.Козятин та Гайсинський район.
У 2017 році відкрито 5 нових відділень:
- відділення денного перебування відкрито у Бершадському районі;
- відділення денного перебування відкрито у м. Козятин;
- відділення організації адресної та натуральної допомоги у м. Козятин;
- медико-соціальне відділення для постійного та тимчасового проживання та медичного обслуговування с. Самгородок, Козятинський район;
- медико-соціальне відділення для тимчасового проживання та медичного обслуговування с. Махнівка, Козятинський район.
Крім того, стали доступнішими інноваційні послуги.
Так, у 2017 році 1390 громадян старшого віку стали слухачами факультетів Університету третього віку, який відкрито у 10 територіальних центрах (у 2016 році їх було 6).
У 18 територіальних центах діють мультидисциплінарні бригади, які надали необхідні соціальні послуги 2554 людям, в тому числі тим, хто проживає у віддалених населених пунктах (2016 - було лише 8).
У 2017 році платні соціальні послуги отримали 1057 осіб, які надані в 6 районах та 3 містах обласного значення (2016 - 686 осіб).
Вперше в області у цьому році запроваджено механізм замовлення соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів.
Проведено конкурс соціального замовлення послуг консультування для сімей, що виховують дітей з інвалідністю, переможцем якого визначено обласну ГО «Відкриті серця».
Більше 1,5 тисячі послуг отримали діти з інвалідністю, які раніше не були охоплені соціальними послугами.
Започатковано роботу з проведення навчання для представників об’єднаних територіальних громад щодо забезпечення надання соціальних послуг.
Проведено низку заходів щодо впровадження стандартів соціальних послуг в об’єднаних територіальних громадах та функціонування сфери соціального захисту населення.
На базі Центру підвищення кваліфікації державний службовців, керівників державних підприємств, установ і організацій Вінницької облдержадміністрації Департаментом у січні поточного року проведено дводенний семінар на тему: «Впровадження стандартів соціальних послуг».
У лютому 2017 року Департаментом спільно з ГО Громадський центр «Форум» проведено тренінг з підготовки проектних пропозицій для представників інтернатних закладів, де представники інтернатів мали змогу вивчати: Що таке проект і чому наразі важливий проектний менеджмент? На основі тренінгу представники закладів готували заявки до обласного конкурсу територіальних громад.
У березні 2017 року спільно з Центром розвитку місцевого самоврядування відбувся одноденний семінар на тему: «Особливості функціонування сфери соціального захисту населення в об’єднаних територіальних громадах Вінницької області».
У червні 2017 року в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні»,спільно з Асоціацією міст України за підтримки USAID проведено практикум на тему: «Надання якісних соціальних послуг населенню в умовах децентралізації»
У грудні 2017 року спільно з Вінницьким центром розвитку місцевого самоврядування проведено семінар для представників об’єднаних територіальних громад на тему: «Організація надання соціальних послуг органами місцевого самоврядування».
У Вінницькій області на обліку для забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації перебувають майже 8 тисяч осіб.
2017 рік Підприємствами-виконавцями державного замовлення для пільгових категорій громадян області видано понад 29 500 одиниць протезно-ортопедичних виробів, ортопедичного взуття та ін.
Крім того, зазначеними підприємствами в область поставлено та видано особам з інвалідністю:
826 од. крісел-колісних, що становить 63% від потреби;
2277 засобів малої механізації, що складає 59% від потреби
2016 рік підприємствами всього видано 36652 од. ТЗР, з них:
- крісел колісних – 1111 од.
- протезно-ортопед. виробів та ортопед. взуття – 31564 од.
- мала механізація та інші – 3977 од.
2015 рік підприємствами всього видано 36606 од. ТЗР, з них:
- крісел колісних – 1418 од.
- протезно-ортопед. виробів та ортопед. взуття – 31006 од.
- мала механізація та інші – 4182 од.
У зв’язку з численними скаргами на своєчасність та якість таких виробів Міністерством соціальної політики України задекларовано впровадження нового підходу до забезпечення осіб з інвалідністю засобами реабілітації.
З цією метою наприкінці 2017 року було 100% профінансовано потребу в технічних засобах реабілітації, які будуть видаватись виробниками до кінця березня 2018 року.
Протягом першого кварталу 2018 року планується розробити новий механізм забезпечення ТЗР, який має включати індивідуальний підбір та фінансування за рахунок коштів держбюджету за фактом виготовлення засобу.
Окремий комплекс заходів у 2017 році були спрямовані на досягнення нашої четвертої стратегічної цілі у фокусі якої інтелектуально та творчо розвинена й національно свідома молода.
З метою розширення можливостей розвитку потенціалу молоді як значної частини людського ресурсу Вінниччини в межах реалізації обласної цільової соціальної програми “Молодь Вінниччини” Департаментом проводяться різнопланові заходи, спрямовані на заохочення молоді області до активної участі у громадському житті.
Усі такі заходи, яких було минулого року більше 60, є унікальними, оскільки згуртовують обдарованих, талановитих, активних молодих людей, які мають нові цікаві креативні ідеї розвитку свого регіону, країни та дають можливість втілити їх у життя.
Вже третій рік поспіль за підтримки голови ОДА В.Коровія з нагоди Дня Молоді проводиться щорічний обласний молодіжний табір-форум, який в цьому році мав назву «Вінниччина молодіжна – ініціюй та дій!» та відбувся у форматі політичної гри.
Ідеями кожної партії стали пріоритети регіональної молодіжної політики, які знайшли свою підтримку в очільника області, в тому числі, фінансову, на їх реалізацію.
Хочу зазначити, що впродовж двох кварталів після форуму, вдалось реалізувати 2 з 5 ідей, запропонованих учасниками форуму, над реалізацією решти працюватимемо вже цього року.
Пріоритетними напрямками діяльності Департаменту є налагодження комунікацій між молоддю районів і міст області.
Головним здобутком діяльності звітного року є відновлення мережі молодих лідерів в області, з якими відбуватиметься постійна системна робота в рамках інформаційно-профілактичної акції “Відповідальність починається з мене”.
Започаткувала роботу Студентська Рада Вінниччини - консультативно-дорадчий орган при облдержадміністрації, що об’єднав студентське самоврядування регіону, відбувся форум студентського самоврядування.
З метою підвищення рівня мобільності молоді, напрацюванні горизонтальних контактів між молодими лідерами, залучення в область нових ідей та інноваційних підходів, Департаментом здійснюється активна робота в напрямку направлення молоді для участі у всеукраїнських та міжнародних заходах.
Вперше за три роки делегація з 15 молодих лідерів регіону взяла участь у програмі “Свєнтокшисько-Вінницька академія молодих лідерів”.
Хочу окремо подякувати Валерію Вікторовичу за ініціативу та Володимиру Миколайовичу Мережку за супровід.
В результаті напрацьовані партнерські контакти між молоддю, заплановано участь в спільних заходах, що навіть виходять за межі офіційної співпраці між областю та воєводством.
Важлива увага надається також розвитку неформальної освіти, як сучасному та важливому методу роботи з молоддю.
Зауважу, що 30% проведених впродовж року заходів, відбувались в формі неформальних освітніх заходів, таких як тренінги, семінари, вишколи.
Тому, ключовим напрямом діяльності молодіжної політики області є процес становлення та запуску обласного молодіжного центру по вул. Театральна, 15.
Після залучення волонтерів, вивезення 5 вантажівок сміття, навіть в недобудованому вигляді молодіжний центр запрацював та в ньому було проведено кілька молодіжних заходів.
Важливим здобутком є перемога із зайнятим другим місцем у конкурсі Бюджеті громадських ініціатив м. Вінниці, що дозволить у цьому році залучити майже мільйон гривень на реалізацію заходів Центру.
В той же час упродовж року спільно з Департаментом будівництва, містобудування та архітектури облдержадміністрації велась робота над розробкою проектно-кошторисної документації.
Підготовлений проект на Державний фонд регіонального розвитку. Розроблений та поданий до Мінрегіонбуду проект щодо розвитку мережі мобільних молодіжних центрів, фінансування якого заплановане за кошти Європейського союзу.
Створення Молодіжного центру, візуалізацію якого показано на слайдах, стане стратегічним надбанням для молодіжної політики області. Адже наявність спеціалізованої установи дасть змогу збільшити ресурсну базу, підняти рівень проведення заходів та стати майданчиком для втілення молодіжних ідей.
Вперше цього року розпочалась реалізація програми національно-патріотичного виховання.
Утворена та діє Координаційна рада з питань НПВ під головування заступника голови-директора Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Ігоря Івасюка.
З метою формування ціннісних орієнтирів та утвердження національно-патріотичної свідомості дітей та молоді проведено більше 30 обласних та всеукраїнських заходів.
Окремим завдання залишається організація оздоровлення та відпочинку дітей області.
У 2017 році перевиконано заплановані показники щодо кількості оздоровлених дітей та у порівнянні з 2016 роком послугами оздоровлення та відпочинку охоплено на 13 тисяч дітей більше.
З обласного бюджету на оздоровлення та відпочинок дітей виділено більше 7,5 мільйонів гривень, що дозволило оздоровити майже 1200 дітей, які потребують особливої уваги та підтримки.
Зауважу, що сума грошей в минулому році зросла на 3 %, а дітей вдалось оздоровити на 30 % більше.
Загалом в області оздоровлено 97,5% дітей, які потребують особливої уваги та підтримки.
Завдяки міжнародним партнерським відносинам з Республіками Польща і Чехія, особистим домовленостям голови облдержадміністрації із керівництвом Ліберецького краю та Свьєнтокшиського воєводства та фінансової підтримки обласного бюджету, цьогоріч було організовано оздоровлення та відпочинок дітей учасників антитерористичної операції, в тому числі діти загиблих (померлих) учасників антитерористичної операції за кордоном.
Остання стратегічна ціль визначає наші завдання у напрямку формування самодостатньої сім’ї, попередження насильства в сім’ї та протидії торгівлі людьми.
Зауважу, що Міністерством соціальної політики неодноразово схвально відмічались результати роботи Департаменту у цьому напрямку, яких вдалось досягнути завдяки створенню в структурі Департаменту окремого відділу відповідального за цей напрямок.
Разом з тим, зважаючи на позитивну тенденцію у роботі відділу, ми все ж таки виокремили проблемні питання, з яким зіштовхнулися та над вирішенням яких будемо працювати.
За 2017 рік по напрямку реалізації сімейної політики в області районами та містами обласного значення необхідно було надати 25 контрольних документів та звітних матеріалів. Надані всі документи: Бершадський, Гайсинський, Могилів-Подільський, Теплицький райони. Не надано 5 документів і більше: Жмеринський, Ямпільський, Погребищенський райони, міста Жмеринка, Хмільник, Ладижин.
В області проживає 14101 багатодітна сім’я, в яких виховується 47614 дітей.
Багатодітні сім’ї Вінниччини забезпечені посвідченнями батьків та дитини з багатодітної сім’ї на 100%.
У 2017 році проведено низку проектів, спрямованих на покращення фінансової грамотності багатодітних та малозабезпечених сімей, якими охоплено всі райони та міста обласного значення.
Створено тренінгово-консультаційний центр з розвитку власної справи та само зайнятості; проведено тренінги для матерів/батьків з техніки пошуку роботи та самопрезентації при районних ЦЗ, впроваджений соціальний проект «FinIQ International» сім’я – 2017» з фінансової грамотності для багатодітних та малозабезпечених сімей, яким охоплено всі райони та міста обласного значення, продовжено реалізацію проекту «Успішний бізнес – соціально відповідальний бізнес».
Ці проекти допомогли учасникам заходів отримати та удосконалити нові навики щодо ведення сімейного бюджету та підвищити коефіцієнт фінансового інтелекту в родинах.
Здійснено апробацію нових форм сімейного дозвілля та популяризації сімейних цінностей, спрямованих на укріплення сім’ї.
Проведено нові цікаві сучасні заходи, а саме: творчо-розважальну спартакіаду «Тато, мама, я – обдарована сім’я», перший дводенний фестиваль сімейного тімбілдінгу, для сімей учасників АТО, на базі дитячого санаторія «Подільський Артек», екскурсійний тур «Новорічне свято у кожну хату» - відвідування країни «Кідландія» (м. Київ).
Крім того, особлива увага приділяється підтримці талановитих та обдарованих дітей із соціально вразливих категорій сімей. З цією метою проведено фестиваль творчості та таланту «Крок до мрії».
Продовжено роботу щодо стимулювання розвитку змістовного дозвілля сімей, в тому числі внутрішньо переміщених осіб та підтримці талановитих та обдарованих дітей із соціально вразливих категорій сімей.
Вперше Департаментом проведено обласну акцію «Подорож у дитячий світ» до Дня захисту дітей, яка відбулася на базі «Подільського зоопарку».
Проведено обласне свято новорічної ялинки для дітей соціально вразливих категорій з усіх районів та міст області. Започатковано проведення майстер-класів до дня Святого Миколая та Новорічних та Різдвяних свят, а також новорічної фотозони.
Участь у святах взяли діти з числа тих, хто потребує особливої уваги та підтримки з усіх районів та міст області.
Таким цікавими заходами вдалося охопити понад 4 тисячі дітей з усієї області.
Запроваджено моніторинг діяльності суб’єктів, які здійснюють заходи щодо запобігання та протидії домашньому насильству з виїздом у райони та міста області.
Проведено навчання для фахівців районів, які впроваджують корекційні програми з особами, які вчинили насильство в сім’ї.
В результаті чого налагоджено взаємодію суб’єктів на місцевому рівні та на 30% збільшено кількість районів, в яких впроваджуються корекційні програми.
Найкращі показники щодо проходження корекційних програм з особами, які вчиняють насильство в сім’ї зафіксовано м. Вінниця – 135 осіб, Гайсинський район – 51 особа, Крижопільський район – 49 осіб, Барський район – 35 осіб, Ямпільський район – 35 осіб.
Водночас, найгірша ситуація щодо впровадження корекційних програм залишається у 11 районах та містах обласного значення: Бершадському, Іллінецькому, Липовецькому, Муркуриловецькому, Піщанському, Погребищенському, Теплицькому, Тиврівському, Тростянецькому районах та м. Могилів-Подільському, м. Жмеринка, в яких корекційні програми не впроваджуються.
В рамках Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» та з метою привернення уваги громадськості до актуальних для українського суспільства проблем щодо подолання насильства в сім’ї Департаментом проведено низку заходів спільно з суб’єктами взаємодії.
Позитивним показником проведеної роботи є збільшення на 10 відсотків звернень з приводу насильства в сім’ї.
Найбільше зафіксовано звернень м. Вінниця (1092) та Бершадському районі (494) , Літинському районі – (350), Немирівському районі (325), Тиврівському районі (323) . Найменше таки звернень надійшло – Іллінецький район (2), м. Козятин (4), Козятинський район (19), Муркуриловецький район (51), Піщанський район (53).
Важливим досягненням є співпраця з Фондом народонаселення ООН в Україні та реалізація проекту «Комплексний підхід до вирішення проблеми насильства щодо жінок та дівчат в Україні», в рамках якого створено 4 мобільні бригади соціально-психологічної допомоги жертвам насильства.
Подальша робота з Фондом буде спрямована на налагодження роботи відділення тимчасового перебування для осіб, постраждалих від домашнього насильства в Комплексному центрі надання соціальних послуг.
У 2017 році спільно з громадськими організаціями проведено цикл навчань для відповідальних осіб райдержадміністрацій та міських рад міст обласного значення за проведення процедури встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми.
З метою привернення уваги до проблеми торгівлі людьми проведено три широкомасштабні інформаційні кампанії в усіх районах та містах області.
Така робота значно підвищує рівень обізнаності населення щодо ризиків потрапляння в ситуацію торгівлі людьми.
Зазначу, що Вінницька область займає першу сходинку в Україні у рейтингу областей щодо кількості осіб, яким встановлено статус особи, яка постраждала від торгівлі людьми.
З 2012 року в області встановлено 42 статуси особи, яка постраждала від торгівлі людьми.
Проте, це не говорить про більшу кількість в області випадків торгівлі людьми, а свідчить про налагоджену роботу та співпрацю з громадськими організаціями щодо ідентифікації осіб, які постраждали від торгівлі людьми.
Хочу зауважити, що у 2017 році із 27 осіб, визначених у 27 районах області відповідальними за проведення процедури встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми, лише одна відповідальна особа Козятинської райдержадміністрації провела вищевказану процедуру.
З метою запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі минулого року вжито кроків щодо посилення інституційних механізмів утвердження гендерної рівності.
В області діє Експертна рада з питань запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі, що є інноваційним у цьому напрямку.
Завдяки діяльності цієї Ради вперше розглянуто 6 звернень від мешканців області щодо розміщення обурливої зовнішньої реклами. Вказана у зверненнях реклама визнана дискримінаційною за ознакою статі та, в результаті вжитих заходів, знята з рекламних щитів.
Враховуючи, що гендерна політика має забезпечити інтеграцію встановлення рівності між жінками та чоловіками у всі сфери, де приймаються рішення, здійснено низку заходів, спрямованих на розвиток у жінок лідерських навичок для участі у прийнятті управлінських рішень та провадження підприємницької діяльності. Проведення подібних заходів сприяє утвердженню в нашому суспільстві європейських цінностей, безперешкодного руху до забезпечення рівних прав та можливостей.
За результатами виконання Департаментом у 2017 році завдань, які були визначені в рамках карти пріоритетів та стратегічний цілей, результати яких ми досягли є вищими, ніж планувалися.
Разом з тим, зважаючи на позитивну тенденцію розвитку галузі пріоритетні напрями роботи, які були визначені у минулому році на довгострокову перспективу, залишаються такими ж.