Система охорони здоров’я відходить від такого поняття як фінансування ліжка, до якого довгий час звикли. Відтепер фінансуватиметься саме медична послуга.
-Сьогодні весь світ фінансує медичну послугу. Лікарня та медики спрямовують свою роботу на те, щоб надати якісну медичну допомогу і отримати за надану допомогу кошти, - розповідає Ольга Задорожна, - Наразі двадцять п’ятого квітня підписана чергова Постанова Кабінету Міністрів, яка впроваджує пакет медичних послуг на первинному рівні на 2018 рік. Він передбачає весь перелік медичних послуг, ліки, обстеження, які пацієнт може отримати на первинному рівні. Такі послуги держава гарантує надати безкоштовно. Те саме стосується надання вторинної і третинної медичної допомоги, - додає фахівець.
Якщо раніше медичні заклади отримували медичну субвенцію, то відтепер їх фінансуватиме Національна служба здоров’я України. Плата за медичну послугу буде здійснюватися за рахунок виплат сімейним лікарям за кількість підписаних декларацій. Цей процес уже у розпалі.
-З першого квітня стартувала національна кампанія «Лікар в кожну родину». Зараз іде активний процес підписання декларацій. Цей процес динамічний і не має кінцевого терміну. Пацієнт у разі незадоволення наданням послуги, може обирати іншого «сімейника» необмежену кількість разів, - наголошує спеціаліст Департаменту охорони здоров’я, -Але, як на мене, це не є раціонально. У нашій області на сьогоднішній день таких ситуацій не зареєстровано. Громадяни усвідомлюють, що у них повинен бути один лікар, якому вони довіряють своє здоров’я. Жителі свідомо підійшли до вибору лікаря, вони читають про них у соцмережах, радяться із сусідами, родичами. У куточках пацієнта в усіх ЦПСМД є інформація про медиків.
За словами Ольги Задорожної, за кожного пацієнта лікар отримає 370 гривень. Якщо ж у сімейного лікаря, терапевта або педіатра є на обслуговуванні дитина віком від нуля до п’яти років, то розрахунок послуг збільшується у чотири рази, адже такому маленькому пацієнтові потрібно приділити більше уваги, часу на обстеження і можливе лікування.
-Згідно законодавства, оптимальною кількістю пацієнтів для сімейного лікаря є 1800 осіб, для терапевта – дві тисячі, для педіатра - 900. Але це не означає, що лікар повинен обмежуватись такою кількістю. Також немає значення, де розташовується медичний заклад. Пацієнт за власним бажанням обирає лікаря, - додає Ольга Іванівна.
Були часи, коли пацієнти записувались в реєстратурі для виклику лікаря додому. Медик у той же час надавав допомогу пацієнтам, що прийшли на прийом. Після закінчення годин прийому лікар йшов на виклик. Траплялися випадки, коли такі виклики мали більш соціальний, ніж медичний характер.
Відтепер і пацієнт, і медичний працівник можуть спілкуватися дистанційно. Це оптимізує роботу медичного працівника і зекономить час пацієнта.
-Тепер пацієнту не потрібно стояти у черзі в реєстратурі, щоб записатися на прийом. Лікар може надати консультацію телефоном або ж прийти за згодою пацієнта. В такому ж телефонному чи електронному режимі, за необхідності, можна отримати направлення до вузького спеціаліста, або викликати екстрену допомогу. Це нормальна європейська практика. Якщо у лікаря буде електронна картка, то він краще знатиме своїх пацієнтів. Це полегшує життя пацієнту і медичному працівнику, - говорить Ольга Задорожна.
Згідно Закону «Про підвищення якості і доступності медичної допомоги у сільській місцевості», відбувається розширення мережі амбулаторій «на селі» та наближення медичної допомоги до сільського населення.
-У цьому Законі прописане чітке розмежування територій доступності. Також у ньому говориться про те, що амбулаторія вважається доступною у тому разі, коли знаходиться на відстані не більше семи кілометрів від населеного пункту. Якщо там немає лікаря, то з його обов’язками справляються середні медичні працівники, - говорить Ольга Задорожна, - Також є відповідні пункти здоров’я, де лікар первинної допомоги може надавати допомогу там, до прикладу, два рази на тиждень. Попередньо він повідомляє, що буде обслуговувати пацієнтів у відповідний час. Таким чином ми наближуємо допомогу до жителів села.
Якщо ж пацієнт, дорослий або дитина, перебуває далеко від свого сімейного лікаря, але потребує допомоги - вона може звернутися до найближчого лікувального закладу або пункту. Усю необхідну інформацію медик передасть її сімейному лікарю.
Основним позитивним моментом для сільських амбулаторій, ФАПів буде покращення матеріально-технічної бази та залучення молодих фахівців на роботу.
-Є відповідне розпоряджання ОДА щодо необхідності приведення усіх закладів первинного рівня до норм табелю оснащення. Наші заклади на 99% забезпечені комп’ютерною технікою та Інтернет-зв’язком. Маємо 1,5 тисячі комп’ютерів для сімейних лікарів, а «сімейників» у нас близько восьмиста. Тож технічно забезпечені ще й медсестри. Це важливо, адже лікареві потрібно буде виписувати електронні рецепти.
У нас впроваджується телемедицина. Для укладення угод з НСЗУ потрібні електронні підписи. Наразі ми разом з керівництвом ОДА працюємо над покращенням швидкості Інтернету, - підкреслює фахівець ДОЗ.
Наближення медицини до своїх пацієнтів відбувається також за рахунок Урядової програми «Доступні ліки», яка уже рік діє в Україні:
-За програмою «Доступні ліки» громадяни отримують повне або часткове відшкодування вартості ліків від серцево-судинних хвороб, бронхіальної астми, цукрового діабету. Це також сприяє покращенню відносин пацієнта і лікаря, адже пацієнт більше спілкується з медиком, відповідно відбувається і профілактика неінфекційних хвороб, - наголошує Ольга Іванівна.
Ольга Задорожна додає, що Вінниччина одна з лідерів за кількістю використаних коштів на програму реімбурсації а також за кількістью укладених декларацій. В середньому щогодини в області укладають близько 500 декларацій. За цей короткий період вдалося охопили 15 % населення - а це позитивні результати. Вони говорять про те, що громадяни довіряють лікарям.