Наприкінці 2016 р. громадськість та бізнес об’єдналися для розроблення електронної системи охорони здоров’я з метою підтримки реформ Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України. 

Спільними зусиллями створено центр координації - Проектний офіс eHealth на базі ГО «Тransparency International Україна» та БО «Всеукраїнська мережа ЛЖВ».

Разом з розробниками медичних інформаційних систем, що долучилися до роботи та підтримали проектний офіс, розпочато розроблення системи eHealth. Перші кроки розвитку системи спрямовані на підтримку реформи фінансування первинної ланки охорони здоров’я, яку планує впровадити команда МОЗ України. Оскільки громадськість і бізнес підтримують програму реформ МОЗ України, то спільними зусиллям буде запущено пілотний проект eHealth.

З метою регулювання відносин учасників проекту спільно підготовлено регламент функціонування та співпраці в системі eHealth (далі — Регламент) у рамках реалізації пілотного проекту в частині забезпечення автоматизації обліку надання медичних послуг, який визначає правила, що регулюють порядок функціонування електронної системи охорони здоров’я під час реалізації пілотного проекту, а також відносини (включаючи права, обов’язки та відповідальність), що складаються між учасниками (адміністратором, операторами, користувачами) у процесі здійснення дій в електронній системі охорони здоров’я.

Суб’єктами Регламенту є адміністратор, оператори, постачальники медичних послуг, уповноважені користувачі, кінцеві користувачі.

Регламент є обов’язковим для всіх його суб’єктів. Користування системою автоматично означає, що суб’єкти ознайомлені з вимогами цього Регламенту та з будь-якими його змінами чи додатками.

Оператор повинен забезпечити можливість отримання, оброблення, автоматичного обміну і надання інформації та документів щодо надання медичних послуг пацієнтам постачальниками медичних послуг в електронній формі з використанням медичних інформаційних систем. У разі внесення змін до цього Регламенту оператор повинен привести у місячний строк із дня внесення змін функціональні характеристики та можливості медичних інформаційних систем у відповідність із такими змінами. Оператор регулює правовідносини із  постачальником медичних послуг самостійно на умовах, що не суперечать цьому Регламенту.

Реєстрація постачальника медичних послуг та користувачів в Системі здійснюється через медичні інформаційні системи за допомогою використання електронного цифрового підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис».

Накладаючи електронний цифровий підпис на інформацію, дані та документи, внесені до Системи, керівники постачальників медичних послуг і користувачі автоматично погоджуються на збір та обробку інформації, даних, в тому числі персональних даних, і підтверджують достовірність внесених ними інформації та даних. Перед реєстрацією керівнику постачальника медичних послуг через медичну інформаційну систему надається посилання на цей Регламент для ознайомлення та надання згоди на приєднання до Регламенту.

Система повинна забезпечити збереження та належний захист усієї інформації щодо надання медичних послуг, можливість доступу до цієї інформації користувачів, пацієнтів та інших осіб відповідно до положень цього Регламенту і відповідати вимогам щодо:

  • можливості здійснювати обмін інформацією через визначений відкритий програмний інтерфейс;
  • можливості здійснювати авторизацію та аутентифікацію користувачів;
  • системи збереження даних, що здійснює зберігання протягом не менше 10 років усіх документів, що надійшли від керівників постачальників медичних послуг, уповноважених користувачів і кінцевих користувачів, та забезпечує автоматичне резервування і відновлення даних;
  • забезпечення безперервності процесу обліку надання медичних послуг;
  • забезпечення безперервності роботи Системи (за винятком часу проведення планових профілактичних робіт та позапланових технічних перерв).

Медичні інформаційні системи мають відповідати вимогам щодо наявності:

  • інформаційно-телекомунікаційної системи, що забезпечує здатність користувачам реєструватися в Системі, завантажувати документи, накладати електронний цифровий підпис на інформацію та документи, що формуються користувачами з метою обліку надання медичних послуг;
  • загальнодоступних засобів телекомунікацій, що не обмежують можливість реєстрації та доступу постачальників медичних послуг і користувачів до Системи;
  • можливості здійснювати обмін інформацією через відкритий програмний інтерфейс інструкції з детальною інформацією про користування таким медичними інформаційними системами, описом умов реєстрації та механізму завантаження документів. Інструкція має бути розміщена на сайті медичної інформаційної системи українською мовою.

19 червня 2017 р. почав працювати перший сервіс електронної системи охорони здоров’я eHealth - реєстрація закладів первинної допомоги.

Уже через тиждень представники медичних інформаційних систем разом з проектним офісом eHealth провели презентації у чотирьох містах України: Краматорську, Вінниці, Миколаєві та Кропивницькому.

Головним завданням зустрічей було представити існуючі інструменти eHealth та плани розвитку для управлінців та лікарів на місцях — прямо та відверто поспілкуватися у форматі «питання — відповідь», отримати відгуки та пропозиції від лікарів та управлінців.

Як повідомляють у Проектному офісі електронної системи охорони здоров’я, понад 250 медичних закладів у більше 100 населених пунктів України вже приєдналися до системи eHealth в Україні.

Нагадаємо, законопроекти щодо медичної реформи готуються до другого читання у Верховній Раді України.

 

За матеріалами МОЗ України

20.07.2017

Прес-служба ДОЗ ОДА