Обласною військовою адміністрацією завершено проведення комплексу заходів із  виконання доручення Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Дмитра Лубінця щодо надання вмотивованих письмових відповідей про виконання на території Вінницької області пропозицій, наданих ним у спеціальній щорічній доповіді «Стан реалізації національного превентивного механізму у 2021 році». За результатами проведених заходів Уповноваженому Верховної Ради з прав людини надіслано відповідні пропозиції.

 

 

Розлогіше далі

 

Поняття «місця несвободи» визначено статтею 4 Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання (далі – Конвенція).

В Конвенції зазначено, що місця несвободи це будь-які місця, що знаходяться під юрисдикцією та контролем України, де за розпорядженням державного органу чи за його вказівкою, або з його відома чи мовчазної згоди утримуються чи можуть утримуватися особи, позбавлені волі, тобто які у будь-якій формі утримуються під вартою чи в ув'язненні або поміщені в державні, комунальні чи приватні місця утримання під охороною, які ці особи не мають права залишити за власним бажанням, за наказом будь-якого судового, адміністративного чи іншого органу.

Довідково:

Наразі в області під визначення поняття місць несвободи підпадають 108 закладів та місць утримання громадян, що відносяться до різних сфер діяльності, зокрема у соціальній сфері, сфері охорони здоров’я, сфері освіти, правоохоронних органах, Збройних Силах України, Національної гвардії України, органах юстиції та у судах.

Місцями несвободи, відповідно до Конвенції, є, наприклад, будинки для осіб похилого віку та інвалідів, інтернати, психіатричні лікарні, якими опікуються органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Найбільша кількість місць несвободи на теренах області наразі підпорядкована Головному управлінню Національної поліції у Вінницькій області. Це самі управління (відділи, відділення) поліції в обласному та районних центрах, інших містах та селищах області, а також ізолятори тимчасового тримання в підрозділах поліції. Місцями несвободи є також 8 установ виконання кримінальних покарань, що дислокуються на території області та підпорядковані Центрально-Західному міжрегіональному управлінню виконання кримінальних покарань, зокрема Вінницька в’язниця та так звані колонії. Місцями несвободи є також кімнати судових засідань міськрайонних судів Вінницької області. До місць несвободи віднесено також 10 спеціальних автомобілів Головного управління Національної поліції у Вінницькій області, які за потребою використовуються для транспортування правопорушників та осіб, що підозрюються у скоєнні злочинів, а також 11 спеціальних автомобілів Національної гвардії України, в яких перевозяться особи, засуджені до позбавлення волі за скоєння злочинів.

До місць несвободи приватної форми власності відносяться благодійні організації, приватні пансіонати, в яких утримуються особи похилого віку, одинокі престарілі громадяни тощо. Наразі таких місць нараховується 10. Усі вони розташовані в обласному центрі.

Усі місця несвободи в України, незалежно від форми власності, знаходяться під пильним оком Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі – Уповноважений), який має міжрегіональних представників на групу областей. Наразі посаду Уповноваженого Верховної Радою України посідає Дмитро Лубінець. Уповноважений щорічно готує спеціальну доповідь «Стан реалізації національного превентивного механізму» (далі – Доповідь) про стан справ щодо недопущення в Україні катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання. Зазначена доповідь спрямовується Президенту України, Прем’єр-Міністру України та Голові Верховної Ради України.

В поточному році Уповноважений надіслав спеціальну щорічну доповідь обласним військовим адміністраціям та запропонував опрацювати внесені ним пропозиції щодо удосконалення діяльності у сфері реалізації національного превентивного механізму. Листом обласної військової адміністрації, у якому дані доручення щодо забезпечення виконання завдань, визначених у доповіді, вона була надіслані для опрацювання та ужиття відповідних заходів реагування районним військовим адміністраціям; сільським, селищним та міським головам, а також керівникам територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади області, у підпорядкуванні та оперативному управлінні яких є заклади та установи, що підпадають під визначення поняття місць несвободи.

Керівництвом обласної військової адміністрації доручалось Начальникам районних військових адміністрацій спільно з керівниками підрозділів територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади області, які розташовані на території району та мають у своєму складі (підпорядкуванні чи оперативному управлінні) місця несвободи та з залученням сільських, селищних, міських голів населених пунктів, на території яких розташовані такі місця, провести відповідну роботу, спрямовану на удосконалення застосування національного превентивного механізму та підготовки відповідних пропозицій.

Зміст доповіді доведено до відома депутатам місцевих рад усіх рівнів, керівникам та працівникам місць несвободи.

За результатами опрацювання спеціальної щорічної доповіді Уповноваженого за 2021 рік підготовлено вмотивовані відповіді щодо внесених ним пропозицій, а за результатами опрацювання відповідної доповіді за 2020 рік - інформацію щодо усунення недоліків, які були виявлені в діяльності місць несвободи раніше.

Загалом до підготовки вмотивованих відповідей та інформації за результатами опрацювання Доповіді Уповноваженого було залучено 81 орган державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема 6 районних військових адміністрацій, 63 територіальні громади та 12 територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади області.

Напрацьовані матеріали спрямовано до Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Пропозиції, запропоновані Уповноваженим у його щорічній спеціальній доповіді щодо стану реалізації національного превентивного механізму, які спрямовані на недопущення в Україні катувань та інших жорстоких, нелюдських та таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання, обласною військовою адміністрацією підтримані.

 

     Спікер

     Заступник начальника управління – начальник відділу Юрій МЕЛЬНИК  

 

     Короткий зміст

     Про результати опрацювання обласною військовою адміністрацією спеціальної доповіді Уповноваженого Верховної Ради з прав людини та її підтримку.

                          

     Тональність

     Позитивна

 

Директор Департаменту                                                    Богдан ЗУБЧИК