Участь у прес-конференції взяли завідувач відділом контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України Костянтин Красовський та координатор вiд Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» у м. Вiнницi Сергiй Мар’янчук.
Розпочинаючи прес-конференцію Костянтин Красовський зазначив, що вищезазначений Закон повністю забороняє всі види реклами тютюнової продукції. Головною метою моніторингу було оцінити рівень присутності реклами та можливих форм стимулювання продажу тютюнових виробів в пунктах торгівлі через два роки з моменту набуття чинності закону.
«Моніторинг проводився у місті Вінниці та в 14-ти обласних центрах України. Загалом, протягом серпня 2014 р. представники Коаліції здійснили моніторинг 1024 пунктів торгівлі тютюновими виробами, із них було перевірено: 542 кіоски, 180 супермаркетів, 302 магазини та міні – маркети», - повідомив К. Красовький.
Звертаючись до присутніх, Сергiй Мар’янчук зауважив, що у місті Вінниця перевірено 80 пунктів торгівлі тютюновими виробами, а саме: 38- кіоски, 28- супермаркетів та 18- магазинів/мінімаркетів.
«Моніторинг засвідчив, що тютюнові компанії активно використовують різні методи стимулювання продажу сигарет, які не чітко регулюються законом, зокрема, спеціальну викладку пачок сигарет - «привабливе» оформлення вітрин та при касових зон. Такі форми стимулювання найчастіше використовують супермаркети та кіоски), менше – мінімаркети», - проінформував С. Мар’янчук.
В свою чергу Костянтин Красовський зазначив: «Приємно відмітити, що результати моніторингу свідчать про високий рівень виконання закону та відсутність прямої реклами сигарет. Проте, на мою думку, попереду ще багато роботи в напрямку викорінення презентації товару на вітрині».
Заборону видимого розміщення тютюнових пачок вже запроваджено в багатьох країнах, зокрема, в Австралії, Канаді, Фінляндії, Ірландії, Таїланді, Великій Британії та Росії.
«Однією з ключових підстав для заборони видимого розміщення тютюнових пачок в пунктах продажу є те, що ці місця відвідують діти, для яких тютюнова продукція перетворюються на звичайний, навіть спокусливий товар. Тому, прибирання сигарет з вітрин суттєво зменшує приток нових курців серед дітей. Ісландія запровадила заборону видимого розміщення тютюнових пачок у 2001 р.: у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, а в 2011р. – 10%. Норвегія заборонила видиме розміщення тютюнових пачок в магазинах у 2010 р. і рівень куріння підлітків там зменшився з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р. Є всі підстави вважати, що аналогічний ефект матиме заборона викладки тютюнових пачок і в Україні», - підсумував завідувач відділом контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України.