В рамках виконання Національного та Регіонального Плану заходів на 2025 рік з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року(далі Плану заходів), Управлінням здійснено моніторинг виконання визначених завдань.

У ІІІ кварталі 2025 року, територіальними громадами Вінницької області здійснювались заходи виконання норм і стандартів створення безбар’єрного простору відповідно до чинного законодавства.

За інформацією органів місцевого самоврядування, у звітному періоді проводилось облаштування  безбар’єрних вулиць і доріг та забезпечення покращення пішохідної  інфраструктури, паркувальних зон, обмеження швидкості руху транспортних засобів та розвиток інфраструктури для руху велосипедів (встановлення світлофорів, озвучених для задоволення потреб осіб з порушеннями слуху та оснащених для задоволення потреб осіб з порушеннями зору).

      - Облаштовано світлофорами: 1 од. (Іллінецька ТГ);

      - Встановлено світлофорів для задоволення потреб осіб з порушенням зору: 1 од. (Іллінецька ТГ);

         - Облаштовано паркувальних зон: 12 од. (Вороновицька ТГ–1 од.; Іллінецька ТГ-1 од.; Липовецька ТГ–1 од.; Погребищенська ТГ-3 од.; Якушинецька ТГ-1 од, Чечельницька ТГ–5 од.);

           - Облаштовано паркувальних зон для людей з інвалідністю: 5 од. (Вороновицька ТГ – 1 од.; Іллінецька ТГ-1 од.; Липовецька ТГ–1 од.; Чечельницька ТГ–2 од.);

          - Встановлено спеціальних дорожніх знаків: 11 од. (Шаргород – 1 од.,  Вапнярка – 6 од., Крижопільська ТГ – 4 од. 

          - Забезпечено обмеження швидкості шляхом облаштування пристроями примусового зниження (обмеження) швидкості руху транспортних засобів: 23 од.; (Вінницька ТГ–4 шт., Краснопільська ТГ–4 од., Шаргородська ТГ–1 од., Вапнярська ТГ–2 од., Студенянська ТГ–10 шт., Хмільницька ТГ–2 од.);

       - Облаштовано місця із встановленням заниженого бордюрного каменю: 6 од. (Райгородська ТГ–1 од., Теплицька ТГ–1 од, Тростянецька ТГ–1 од., Війтівецька ТГ– 3 од.);

      - Встановлено на пішохідних переходах пандусів: 2 од. (Якушинецька ТГ–1 од,. Ладижинська ТГ – 2 од.);

       - Встановлено тактильної плитки на зупинках транспорту 1 од.; (Крижопільська ТГ – 1 од.);

       - Нанесено дорожню розмітку з спеціальними елементами позначень: станом на 01.01.2025 р. 2555 м та поновлено 3 м;  (Вороновицька ТГ – 1 м та Чечельницька ТГ- 2 м);

        - Встановлено велопарковок: 582 од. (Вінницька ТГ -580 од.; Студенянська ТГ-2 од.);

      - Забезпечено похилими з'їздами: 1 од. (Крижопільська ТГ–1 од.);

        - Наявні підземні пішохідні переходи: 3 од. (На балансі комунальної власності Вінницької ТГ по вулиці: Пирогова, Київська та Лебединського).

      На даний час розробляється проектно-кошторисна документація щодо дублювання підземного пішохідного переходу по вул. Київська.

З метою виконання Плану заходів у звітному періоді на Вінниччині проведено моніторинг транспортних засобів на предмет доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Так, за результатами проведеного моніторингу, станом на 30 вересня 2025 року на автобусних маршрутах загального користування (міських, приміських, міжміських) використовується більше як 130 автобусів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю.

Найбільше таких автобусів використовується у місті Вінниця, а саме на сьогодні, експлуатується 66 од. автобусів, які пристосовані для перевезення пасажирів з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.  

Адже, Вінниця продовжує впроваджувати сучасні рішення для комфортного і доступного міського транспорту.

Як повідомляється на сайті Вінницької міської ради, нині у Вінниці вже експлуатується понад 150 одиниць громадського транспорту (автобуси, трамваї та тролейбуси) з низьким рівнем підлоги або пандусами. Проте саме трамваї є ключовим елементом міської мобільності, який потребує суттєвого оновлення у напрямку безбар’єрності.

         На сьогоднішній день Вінницька транспортна компанія експлуатує дев’ять одиниць низькопідлогових трамваїв. Це, власне, трамваї VinWay, які збиралися на підприємстві КП «Транспортна компанія». Паралельно, триває активна робота над модернізацією трамваїв Трам 2000, які продовжують надходити з Цюриха в межах міжнародної співпраці. Швейцарська сторона надала креслення, технічний супровід і допомогла підготувати інженерів.

        У місті представили першу низькопідлогову вставку для трамваїв Трам 2000, виготовлену власними силами фахівців Вінницької транспортної компанії. Ця інноваційна секція створена за зразком прототипу з Цюриха і стала першою серед швейцарських трамваїв, адаптованою для усіх пасажирів: людей на кріслах колісних, батьків з дитячими візочками. Наявність низькопідлогових секцій дозволить поетапно переобладнувати парк Трам 2000, враховуючи потреби всіх категорій пасажирів.

        Водночас, основою громадського транспорту у Вінниці – є тролейбуси. Щодня на лінію виходить 110 машин.

           Станом на сьогодні Вінницька транспортна компанія експлуатує 20 одиниць Solaris. Особливо важливо, що тролейбуси мають комфортні умови і для пасажирів, і для водіїв. У кабіні — кондиціонер, клімат-контроль, система опалення та вентиляції салону. Це техніка, яка дозволяє підтримувати якісні умови перевезень у навіть у надскладний період. Тролейбуси Соляріс – це якісна техніка з низькопідлоговим кузовом, виготовленим із високоміцної сталі, стійкої до корозії. Пасажиромісткість до 96 осіб. Вони зручні для всіх категорій пасажирів: є пандуси, місця для людей на кріслах колісних і батьків із дитячими колясками.

            Також, станом на сьогодні, в одному з цехів тролейбусного депо завершують капітально-відновлювальний ремонт сьомого тролейбуса «Богдан» із сімки, яку запланували відремонтувати.

             Шостий уже вийшов на лінію та працює з пасажирами, а останній, сьомий зараз на фінальному етапі ремонту. Загалом, за останні 2,5 роки майстри депо відновили весь парк тролейбусів «Богдан», які є в наявності. І це вже 39-й і 40-й тролейбуси, що пройшли повне відновлення.

       Таким чином, трамваїв: всього 110 од. із них 9 безбар’єрних та 101 частково безбар’єрні; тролейбусів: всього 123 од. із них 92 безбар’єрні та 31 частково безбар’єрні.

       Щоденно на маршрути міста виїздить не менше 60% транспортних засобів, які відповідають вимогам доступності

          Додатково повідомляємо, що весь зазначений громадський транспорт обладнано сигналом оповіщення зупинок, а також наявні інформаційні табло.

          В рамках Програми реалізації стратегії просторового розвитку ВМТГ на 2022-2025 роки КП «Агенція просторового розвитку» визначено етапність розвитку велосипедної мережі включно із рекреаційними маршрутами.

           Станом на сьогодні, будівництво велосипедної інфраструктури у громаді відбувається переважно в рамках виконання робіт з реконструкції вулично-шляхової мережі, відповідно до Програми розвитку велосипедного руху Вінницької міської територіальної громади на 2024-2026 роки, затвердженої рішенням 49 сесії 8 скликання Вінницької міської ради від 20 вересня № 2466.

           Таким чином, на території громади значиться загальна протяжність смуг руху велосипедів 93,22 км.

           У Вінницькій ТГ на існуючих світлофорних об’єктах постійно працюють 179 звукових приладів для озвучення сигналів світлофору, призначених для осіб з вадами зору.

          Щороку на зупинках міського пасажирського транспорту наноситься дорожня розмітка 1.17.1 з елементами спеціальних позначень для потреб осіб з інвалідністю та маломобільних верств населення та фахівцями КП «Вінницька спеціалізована монтажно-експлуатаційна дільниця з організації дорожнього руху» проводиться нанесення дорожньої розмітки.

Інформаційне забезпечення рухомого складу, який залучається до перевезення пасажирів на маршрутах громадського транспорту загального користування здійснюється відповідно до вимог нормативних документів. Розміри передніх та бокових трафаретів на трамваях, тролейбусах, автобусах та мікроавтобусах виготовляються з урахуванням потреб людей з порушеннями зору. Також в салонах рухомого складу громадського транспорту встановлено електронні інформаційні табло, призначені для інформування пасажирів з порушеннями слуху.

Інформація щодо розкладів руху низькопідлогового громадського транспорту вказана на паперових розкладах руху, розміщених на кожній зупинці міського пасажирського транспорту, на електронних табло, встановлених на 49 основних зупинках, а також на веб-сайті «Вінницький трамвай» за посиланням https://depo.vn.ua/.

          22-24 вересня 2025 року відповідальні працівники Управління та органів самоврядування пройшли навчання за темою «Концептуальні засади безбар’єрності згідно стандартів ЄС» у Вінницькому Регіональному центрі ПК, з отриманням відповідних сертифікатів.

          26 вересня 2025 року Управлінням проведено навчальний семінар (у форматі онлайн) для представників автотранспортних підприємств, які здійснюють пасажирські перевезення за темою: «Реалізація процесу надання фізичного супроводу та допомоги на транспорті пасажирам з інвалідністю, а також потреби адаптації транспортної інфраструктури до законодавчих змін у сфері транспорту». Матеріали навчального семінару розміщені на офіційній сторінці Управління у мережі Facebook за посиланням: https://www.facebook.com/share/p/1CgA87rMu7

Водночас, на території м. Вінниця, КП «Транспортна компанія» систематично проводяться навчання та інструктажі для водіїв громадського транспорту і працівників підприємства з питань техніки безпеки та забезпечення доступності під час надання транспортних послуг для маломобільних верств населення.

Також, для відповідальних осіб органів місцевого самоврядування та зацікавлених осіб надсилалися Методичні рекомендації для працівників транспортно-дорожньої інфраструктури «Організація та реалізація процесу надання фізичного супроводу та допомоги на транспорті пасажирам з інвалідністю», які можна отримати за посиланням:

https://mtu.gov.ua/files/Методичні рекомендації_compressed(1).pdf